بسمه تعالی شأنه

در روزهای گذشته رسانه های استان یزد و بعضی رسانه های سطح کشور، خبر جلسه ای مشترک میان اصحاب IT با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد با مجمع نمایندگان استان در زمینه دغدغه های فناوری اطلاعات را در صدر خبرهای خود قرار دادند. جلسه ای که بازتابهای زیادی نه تنها در گستره استان یزد بلکه در کشور داشت. جدای از بحث نحوه به ثمر رسیدن نتایج این جلسه، نفس حضور سه تن از نمایندگان بزرگوار استان آن هم در زمان بودجه بندی مجلس بسیار مغتنم و قابل قدردانی است و باعث مباهات است که هنوز ضمیر بیدار بعضی از مسئولین ، اهمیت رشد و حمایت از فناوری اطلاعات را در دستیابی به بحث عدالت ورزی و ایجاد بهره وری که جزو آرزوهای دیرین و کنونی دولت بوده است، فراموش نکرده اند. این حرکت ستودنی است و کاش به همین جا ختم نگردد....
در این جلسه مسائل مهم و فراوانی از مشکلات این فناوری در بحث مالیاتها، مسائل بیمه ای، مشکلات اخذ وامهای توسعه ای و اشتغالزایی، عدم کفاف بودجه های مربوطه و غیره مطرح گردید که بسیار نیز حائز اهمیت هستند اما یکی از عناوینی که دارای برد فراوانی در عرصه مطرح شدن در کشور بود پیشنهاد اینجانب مبنی بر قبول سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد بعنوان دیده بان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مسائل IT کشور و بخصوص استانها است. این مسئله هرچند در یک موج رسانه ای مورد قبول بسیاری قرار گرفته است وبا قول مساعد نمایندگان استان همراه گردیده است اما ماندگاری و به ثمر رسیدن آن نیازمند تبیین اهداف و چرایی این پیشنهاد در قدم اول و سپس پیگیری مصرانه موضوع می باشد.
یکی از مشکلاتی که IT کشور از آن رنج فراوانی برده و همچون مالیخولیا به جان سازمان مداری سلامت ارگانهای مختلف کشور افتاده است ، فراموشی IT و تنزل آن به یک سری شعار متجددانه است بدون آنکه اهداف جامع کلان و خردی در راستای چشم اندازی قابل دستیابی برایش تعریف گردد و یا هزینه لازم برای به ثمر رسیدن طرحهای جسته و گریخته مد نظر کنونی، تامین شود. براستی این چنین نگاهی به فناوری اطلاعات نه تنها این صنعت را نابود خواهد کرد بلکه با توجه به اثبات نقش کلیدی IT در تمامی مسائل حکومت داری و تجارتی کشورهای پیشرفته که آمار و شاخصهای رسمی زیادی در این زمینه وجود دارد و براستی بدون آن، این کشورهای پیشرو حتی برای یک لحظه نیز نمی توانند اقتدار خود را حفظ کنند، معضلات لاینحلی را سبب خواهد شد. البته در خوشبینانه ترین حالت، این فراموشی IT در بین بزرگان دو دلیل اصلی دارد یکی دور بودن مدیران از ابزارهای نوین مدیریتی و درک ناقص آنها از نقش اینگونه فناوریها که تابع بدنه ضعیف کارشناسی سنتی است و دیگری دل مشغولیهای فراوان مدیران که آنها را از یافتن راهکارهای نوین دور می نماید و لاجرم عرصه مدیریت کشور همان ابزار سنتی خود را هر روز کندتر از دیروز برای جراحی مسائل عمده بکار می برد که نه تنها به راهگشایی آن امیدی نیست بلکه درد ناشی از کندی و زمختی آن تن رنجور دیوان سالاری عرصه های مختلف را بیشتر در آلام و غم فرو می برد.
از سوی دیگر این غفلت، باتوجه به اضطراری که بر اثر نقش و فشار بخش خصوصی و یا تعاریف قانونی و بودجه ای موجب تعریف بعضی پروژه های از هم گسسته فناوری اطلاعات در برخی سازمانها شده است ، موجب ایجاد بردارهای نیرو در نمودار حرکتی سازمانها به سمت فناوری اطلاعات گشته است که بدلیل 1- بی برنامگی ، 2- دستیابی بیشتر به سود فردی از سوی بعضی شرکتهای خصوصی و 3- نبود نظارت جامع و البته مانع ، برایند این حرکتهای مثبت نیز یکدیگر را خنثی و گاه دردی به رنجهای گذشته اضافه می نماید و این رنج مضاعفی است در استانها که بدور از مراکز قدرت و تصمیم گیران اصلی سازمانها هستند و نمی توانند جلوی رانتهای بناحقی را که برخلاف فرمایشات رهبری و اصل 44 قانون در قالب بعضی شرکتهای وابسته به سازمانها وجود دارد ، بگیرند. از این رو لازم است با توجه به نقشی که پایتخت نشینان اعم از خصوصی و دولتی در زمینه مدیریت IT کشور همواره ارائه نموده اند و خواهند نمود و البته محترم است، با توجه به گستردگی دیوان سالاری دولت در گستره کشور وتاثیر تصمیمات مرکز بر روی روند اداره امور کل کشور ، مرکزی جهت رصد تاثیر تصمیمات و تجزیه و تحلیل آنها در عرصه کل کشور بدور از غوغاهای سیاسی و غفلت ناشی از دسترسی آسان به مراجع تصمیم گیری در تهران وجود داشته باشد تا بتواند همچون حسگری، بموقع تضعیف ضربانهای حیاتی فعالیتهای فناوری اطلاعات را حس و گزارش نماید و حاصل این اقدام می تواند هوشیاری حداقل مجلس نشینان را که نمایندگان تمام مردم کشورند بدنبال داشته و موجب حساسیت آنها به اتفاقات این عرصه مهم که می تواند تعالی کشور را تضمین نماید ، گردد. این موضوع از منظر نظارتی بسیار با اهمیت است و نکته سنجی مسئولین درگیر را می طلبد. جهت تحقق این امر سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد بعنوان یک مرکز دیده بانی پایلوت برای مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد گردید زیرا با توجه به بضاعت فراوانی که در این سازمان وجود داشته و توانسته همردیف سازمانهای استانی چون اصفهان، گامهای محکمی بردارد از سویی و از سوی دیگر با در نظر داشتن مرکزیت استان یزد در جغرافیای کشور و تعاملات بسیار مناسب آن با سازمانهای نظام صنفی استانهای دیگر بعنوان ذینفعان قانونی صنعت IT و وجود امکان رصد بسیار موشکافانه فعالیتها بدلیل نحوه اثر تصمیمات IT در سازمان مداری استان یزد که هماهنگی نزدیکی با این سازمان دارد ، این مجموعه می تواند با توجه به علاقه مندی و پیشتازی همیشگی خود ، این وظیفه را انشاء ا... بخوبی تقبل نماید.
قطعاً برای رسیدن به این مقصود، همت تمامی درگیران موضوع را می طلبد. به نظر اینجانب ، نمایندگان استان برمبنای قول مساعد خود در جلسه مذکور، باید عنایت لازم را در زمینه به سرانجام رسیدن این پیشنهاد در مجلس محترم شورای اسلامی مبذول نمایند. سازمان مرکزی نظام صنفی رایانه ای کشور نیز با درک ظرافت این موضوع که تحقق این امر حمایتی مضاعف از تصمیمات بخش خصوصی در عرصه صنعت IT کشور است و بدلیل یکپارچگی سازمان نه تنها تقابلی با سازمان و پایتخت نشینان محسوب نشده بلکه با گسترش اینگونه مراکز دیده بانی در سطح کشور بعد نظارتی افزایش خواهد یافت، رایزنیهای لازم را با مسئولین ذیربط جهت تحقق اولین نمونه و انشاءا... گسترش آن به تمامی شعب سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور صورت دهد و همچنین مسئولین استان و بخصوص استاندار محترم و مجموعه مربوطه با افزایش تعاملات با سازمان یزد ظرفیتهای خوب فعلی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد را در آنالیز نتایج تصمیمات IT بیش از پیش گسترش دهند تا تمامی امتیازهای مثبت جهت تحقق این پیشنهاد که قطعاً تاثیر مثبتی در عرصه IT کشور خواهد داشت و موجب افزایش ظرفیتهای تصمیم سازی در این امر خواهد شد، فراهم آید.
بگذارید باردیگر آرزو کنم که صنعت فناوری اطلاعات کشور با تمامی معضلات و مشکلاتی که دارد ، بتواند موجب کاهش مشکلات و معضلات کشور گردد.
در خرابات مغان نور خدا می بینم
وین عجب بین که چه نوری ز کجا می بینم....

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا